Ayo – Mina Fans


2001 skulle Ayos andra soloalbum “Del 2: Uppföljaren” släppas på Bananrepubliken / BMG. Som många av er kommer ihåg blev det aldrig så. Det hann bli två singlar: “Det Spökar” och “Ayooo”. BMG var inte nöjda med resultatet av singlarnas försök att nå listor och försäljning, det slutade med att albumet aldrig gavs ut, även om det trycktes upp. Idag är nog dessa album skrotade, men det kom rykten under 2001 att det låg lådvis med album i BMGs källare..

Innan första singeln “Det Spökar” gavs ut i april 2001, försökte man få hype och uppskattning genom att ge ut en gratis låt på Ayo’s fanclub sida http://www.ayo.fanglobe.com. Detta var precis när nedladdning började skada skivbranschen rejält och dom stora skivbolagen hade ingen större koll på vad dom höll på med.

Gratislåten som gavs ut i form av en 160kpbs MP3 fil hette “Mina Fans” och var inte med på uppföljaralbumet. En bortglömd låt idag, speciellt med tanke på att Ayo har gått vidare i livet efter att ha satsat på musik i över femton år.

För att citera pressmeddelandet:

Ny låt från Ayo – bara på fanglobe.com

Ayos låt ’Mina fans’ är dedikerad till, som titeln säger, hans fans.

Sen succén med förra skivan ”Föder nåt nytt” har det varit ganska tyst om Ayo. Han har varit i studion och skrivit låtar till nya plattan som kommer den 16 maj, men även gästat på bland annat Fevens och Trippel Etts album.

Med start fredagen den 9 mars låter han alla medlemmar i sin fanclub på http://www.ayo.fanglobe.com gratis ladda ner den nya låten ”Mina fans”. Låten är en hyllning till alla de fans som supportat honom. Låten kommer inte att släppas i butik utan enbart finnas på fanglobe.com.

Första singel till butikerna heter ”Det spökar” och släpps den 25 april. Album släpps den 16 maj.

Här finns Mina Fans att lyssna på nu igen!

Ayo – Mina Fans (2001)
Producerad av: Breakmecanix

2 thoughts on “Ayo – Mina Fans

  1. Del två läckte ju dock ut på internet.

    Jag gillar Ayo som fan, Del två var riktigt bra också. Fast “det spökar” är väl ingen höjdare.

    TRACK LIST

    01 1:48 Intro
    02 4:03 Ayo E Här Nu
    03 3:18 Det Svider
    04 3:57 Det Spökar
    05 3:40 Olaga Intrång
    06 1:14 Auktion
    07 3:42 360 Km Tim
    08 3:10 Brevet Från Förorten
    09 4:34 100% Kvalitet
    10 3:38 Ayooo
    11 0:58 Mina Kids
    12 4:01 Tiden Går
    13 4:14 Det Ni Vill Ha
    14 1:02 Swing N Droop
    15 3:57 Fyra Element
    16 3:56 För Mycket För Lite Mitt Emellan
    17 3:40 Eh Åh Eh Åh
    18 4:03 Smaskens
    19 4:03 Slå Larm
    20 3:49 Javisst
    21 2:00 Outro

    Trist att Ayo lade hiphop-hatten på hyllan.

  2. Jo, den läckte på nätet. Men det är fortfarande än av dom svåraste albumen att hitta (i tryckt form, orginalpress) dock. Det finns en del feta låtar på albumet, och omslaget var ganska coolt också..

Leave a Reply

