Miki och Supreme talar ut.

Igår tog Miki (Spotrunnaz) och Supreme (Looptroop Rockers) en sväng i Stockholm. Vid tillfällen som dessa, brukar svenska hip-hop artister ringa Majestic Flow för att tagga på som observatör. Under flera år har Majestic Flow hängt med som observatör, och det finns givetvis mängder med stories att berätta från alla dessa utflykter. Men idag tänkte Majestic Flow berätta om gårdagen, med Miki och Supreme.. ämnet på toppen av listan var så klart svensk hip-hop.

Till att börja med så är det inte varje dag Miki och Supreme hänger, givetvis har dom ju kännt varandra i flera år, 11-12 sådär, och dom har turnerat ihop dessutom, men vad Majestic Flow kan minnas har dom aldrig spelat in en låt ihop. Och nu i dagsläget åker Miki runt om i landet med Petter, DJ Sleepy och AFC för att uppträda, medans Supreme just ska ge ut ett nytt album med sin grupp Looptroop Rockers.. så båda är busy med sitt. Men det hindrar ju dom om inte för att ta med Majestic Flow i Stockholm och snacka lite klassiker som det heter. Så vad snackar dessa två MCs om när dom är själva? Majestic Flow har svaret och det kommer ni att läsa om nu.

Efter att ha träffats på Södermalm börjar dom två genast att snacka om vad som är på gång i dagsläget.

Miki: Så, Supreme, vad händer min vän? Vad gör du? Vad gööör du?

Supreme: Vi är uppe här, gör press och sånt du vet.. för nya plattan.

Miki: Alright då. Jag måste säga att jag gillar inte er nya singeln så värst mycket faktiskt.

Supreme: Nähä. Det var ju trist.

Miki: Jag säger inte att den är dålig, men Mr. Mike Mecanix här gillar den INTE! Men! Jag säger såhär, dom andra låtarna på ert album är grymma, speciellt den där du vet, den tycker jag är svintung!

Surpeme: Jo, jag är säker på att det finns några låtar för dig på plattan Miki.

Miki: Och var är Promoe då? Vad gör han?

Surpeme: Han spelar in..

Miki: Så klart han gör! När spelar han inte in?

Supreme: Han är hos Astma. Som vanligt. Du vet..

Miki: Gotta get them rhymes off his chest! Du förstår väl att han måste spela in!

Supreme: Ja. Sån är han.

Miki: Han är en sån jävla sjuk snubbe den där Promoe. Men jag älskar honom! Kan du inte ringa honom?

Supreme: Jo.. vänta.. (ringer Promoe).. Tja. Mathias här.

Promoe: Tja.

Supreme: Vad gör’n?

Promoe: Spelar in.

Supreme: Ok. Jag är här med Miki.

Promoe: Vad gör’n?

Supreme: Hänger. Snackar skit.

Miki: Jag får snacka med honom! Ge mig luren! (får mobilen av Supreme).. Läääääget Mårten?

Promoe. Lugnt. Vad gör’n?

Miki: Vi hänger! Du vet vad jag snackar om! Spelar du in?

Promoe: Ja. Med Astma.

Miki: Som vanligt då! Jag ville bara säga hej, det var länge sen vi sågs!

Promoe: Jo. Allt lugnt eller?

Miki: Om det är lugnt? Det ska jag säga dig Mårten, allt är öööverlugnt! Ska det bli kul att släppa ny platta då? Jag turnerar med Petter, och livet, ja, det går vidare. Vi ska snacka vidare här nu. Vi ses kanske i dagarna! (lägger på luren).. Så fett med Mårten! Min homie Promoe! Men jajaja, så Supreme vad säger du?

Supreme: Mycket gig nu då eller?

Miki: Det är klart! Vi giggar hela tiden, men alltför sällan! Vi har tre gig i veckan men Miki klarar ju mer du vet!

Majestic Flow: Som back in the days.. kommer ni ihåg? (försöker här få in dom två herrarna på äldre ämnen).. (brukar fungera).. (och det gör det)..

Miki: Back in the day! Javisst! Nu ska jag berätta! Kommer ni ihåg på The Roots konserten?

Supreme: Hahaha! Just det!

Miki: När Ken och Big Fred stod där och gav fingret till Black Thought! I typ en timme eller så! Jättelänge stod dom två där, gav fingret till Black Thought under konserten. Fan dom var nog inte så gamla då..

Supreme: Hahaha! Så jävla kul, och Black Thought snear!

Miki: Black Thought blir förbannad på dom! Han stänger av musiken, säger till Questlove att sluta med trummandet, och säger till Ken och Fredde att, ey kom hit och point that shit to my face!

Supreme: Han var fett sur alltså!

Miki: Ken och Fredde bara stod där och fortsatte. Jag trodde Black Thought skulle ge dom stryk!

Supreme: Hahaha!

Miki: Men det gjorde han inte.. Men det såg ut som han skulle! Han var så jävla sur alltså!

Supreme: Hahaha!

Miki: (kommer av sig och pekar på Supremes väska).. Din väska? Varför?

Supreme: Det är ju mina grejer. Jag ska ju bo hos dig?

Miki: Jag vet! Men varför tar du med den? Kunde du inte lämnat den någonstans?

Supreme: Men jag ska ju bo hos dig?

Miki: Ja, du ska bo hos mig. Men det är jobbigt att du har en väska sådär. Tycker jag!

Supreme: ?? (ger ett frågande ansiktsuttryck)

Miki: Jag är så jävla trött på rappare med väskor. Du vet Petter? Fy fan. Don’t get med started son! Den där jävla Petter alltså, han har alltid väskor. Överallt han går, såna stora, enorma jävla tågluffar väskor du vet. Det är sjukt. Det är en sjukdom!

Supreme: Men det är väl giggkläder, ombyteskläder och sånt..

Miki: Jajaja. Men det finns ju för fan en gräns! Som till exempel. Vi hade konsert i Åre i helgen. Jag kommer dit, you know I travel light med mina nödvändigheter, så jag är alltid lugn. Och vi kommer dit i alla fall, du vet Petter, han bor ju där i Åre, men i alla fall, vi kommer dit då, Moe, AFC och jag. Och så kommer vi till stället, då har Petter i stort sätt gått dit hemifrån, alltså sådär 10min därifrån bor han, och så kommer han dit, med en stora jävla väska! Skitstor! Timbuk skulle få plats i den du vet.

Majestic Flow: Hahahahahahahaha! Om Petter gick runt med Timbuktu i en väska, det hade varit det roligaste!

Supreme: Hahaha!

Miki: Tyst nu. Jag berättar här ju. Så tänk er, Petter bor i staden, han går hemifrån för att gigga, han bor alltså bredvid, och tar med sig en stor jävla väska med kläder, skor, kamera, strumpor, trisslotter, allt möjligt skit. Sen har han en till väska! Med sin dator, lurar, sladdar och skräp. Alla hans jävla belongings!

Supreme: Men han skulle väl byta om före och efter gigget?

Miki: Så här är det alltid alltså! Han tar med sig en miljard prylar, men va fan i Åre! Han bor ju där! Han kunde lika gärna gått hem och bytt om. Det är en sjukdom det där. Det är märkligt. Därför blev jag upprörd när jag såg din väska Mathias.

Supreme: Det är som Mårten (Promoe). Du vet han får också idéer, saker som han blir besatt av. Som nu med Hertz.

Miki: Hertz? Vaddå Hertz? Vad menar du?

Supreme: Alltså på Hertz biluthyrning har dom något som heter Hertz Freerider. Det går ut på att man får låna en bil gratis, fast man måste köra den och lämna den någonstans. Till exempel, någon har hyrt en bil från Västerås och kört till Malmö och lämnat bilen där. Då måste ju någon köra tillbaka bilen från Malmö till Västerås där den hör hemma.

Miki: Jag har hört om detta..

Supreme: Exakt. Så Mårten är med på någon lista eller vad det är, så hela tiden får han sms med bilar som ska varstans. Du vet, bil behöver köras från Stockholm till Örebro. Och på så sätt får man köra gratis liksom. Freerider.

Miki: Ridin free!

Supreme: Ja. Så Mårten då, han har blivit besatt av detta. Vi kan sitta och snacka om viktiga grejer, och sen plötsligt får han sms, “Audi A4 behövs köras från Norrköping till Borlänge”. Och då blir han så jävla sugen på att ta den freeridern liksom. Och så håller han på. (härmar Promoe).. “Kanske skulle ta och köra ner till Trollhättan.. fet Volvo V70.. den nya också.. riktigt fet är den”.

Miki: Hahaha! Det är ju skitkul!

Supreme: Jo, men en besatthet.

Majestic Flow: Som back in the days.. kommer ni ihåg? (försöker här få in dom två herrarna på äldre ämnen).. (brukar fungera).. (och det gör det – igen)..

Miki: Ja, som när Moe och jag lyckades snacka till oss att spela innan Common Sense. Ayo var förband. Och vi lyckades övertala arrangören att vi skulle får spela innan Ayo. Men allt var så tajmat du vet, Ayo hade 35 minuter innan Common, och vi snoode då 10 minuter av Ayo. Fast vi sa det inte till honom.

Supreme: Just det! Hahaha!

Miki: Så när Ayo skulle gå på, och vi hade kört utan att Ayo visste om det, och dessutom snott 10 minuter från hans tid, hade han ingen aning om att 35 minuter nu var 25 minuter. Så mitt i Ayos set, skrek arrangören att han skulle gå av för Common skulle gå på. Så Ayo blev skitsur! Jävligt lack blev han! Och trodde det var Common som blockat hans game du vet. Så backstage satt Moe och jag, drack några bärs och låtsades som ingenting medans Ayo var skitsur och tjafsade med arrangören, Commons turnéledare, en massa folk.

Supreme: Kommer du ihåg gigget med Busta Rhymes på gamla Palladium här i stan när Absent Minded var förband?

Miki: Bästa!

Supreme: När ADL, Ayo och dom andra kom ut i regnrockar i olika färger? Och dom satt på varandras axlar eller något sånt. Sen hade Ayo på sig en skimask under gigget, och när han skulle köra sin vers på svenska från Absent Minded plattan var han så jävla hård!

Miki: Fan vad det var bra alltså!

Majestic Flow: Du var väl inte där Miki?

Miki: Nej, men folk har berättat för mig.

11 thoughts on “Miki och Supreme talar ut.

  1. Hehe.. dagens gapflabb “…och så kommer han dit, med en stora jävla väska! Skitstor! Timbuk skulle få plats i den du vet.”

  2. Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaaaaaaaaaaa!

    *tar ny luft*

    Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahaaaaaaaaa!

    Det där var det roligaste jag läst i år.
    EXAKT sådär låter en glad, peppad Miki Asante!

    Härliga är ni. Alla tre.

    Förövrigt kan jag som kuriosa berätta att regnställen var skräddarsydda och svinigt varma. Mitt var lila.

  3. Ha ha, Miki, han kan ha vart hur förbannad som helst. Hade Black Thought hoppat ner från scenen hade det inte blivit några fler skivor för The Roots, ha ha ha.

  4. Hej,

    Finns det något utgivet med Ayo då han kör på engelska?
    En vers i ‘Hiphopbönder’ av honom är rätt redig.

  5. Javisst, det finns en hel del när Ayo kickar på engelska.. finns en massa singlar och tolvor mellan 1992 – 1999 med Ayo på engelska.

Leave a Reply

