Loose Cannons – Gimmie The Mic (EP)

Man ska aldrig underskatta Göteborg. Det har kommit många pionjärer (Da Brigade), feta klubbar (Fat Milk), grymma DJs (Kristus) från Göteborg. Så det är nu dags att lägge lite Göteborgskrut på Majestic Flow!

När Fat Milk var aktivt åkte jag ofta dit, eftersom det nästan alltid var bra bokningar av artister, som man förmodligen inte hade sett annars. DJ Dainja, Form One och DJ Ayes-One körde klubben, och det var liksom lite av en frizon för oss hip-hop heads. Och på tal om Fat Milk, brukade jag gå runt med en bandare och spela in en del kul snack med dom som hängde där, PSTQ, Glaciuz, Form One, Nephilim, Leo, och andra artister. Jag ska gräva fram det, om jag inte minns fel var det många humoristiska PST one-liners som DJ Large och jag använde som ringsignaler ett tag.

I alla fall, nu ska vi inte spåra ur här. Göteborg. 2001. Loose Cannons bildas av Form One, Nephilim, Glaciuz och Leo (MBMA). Dom åker upp till Masse i Redline studion och spelar in några låtar som blir till en EP. Jag fick denna CD 2001 av Form One eller kanske Glaciuz, jag minns inte riktigt. I vilket fall som helst så tog det en tid innan Blenda plockade upp EPn och gav ut den 2002. Vid denna tidpunkt hade Leo valt att sluta rappa, vilket resulterade i att gruppen upplöstes.

Så det blev inte så mycket mer Loose Cannons än det här, men det räcker gott och väl, för det är fan en grym EP som på något sätt glömdes bort lite i den stora grytan av svensk hip-hop som kom under dom åren.

Här finns den i alla fall, direkt från CDn jag en gång fick. Nu ska vi kanske poängtera att låtarna inte är mastrade.

Lyssna på den här!

Loose Cannons – Gimmie The Mic (EP)

1. Gimmie The Mic
2. Serial Numbers
3. Smear Campaign
4. Tour De Force

Producerad och mixad av Masse.
Scratch och cuts av DJ Confuze.
Inspelad i Redline studion 2001.

Uppföljare: Glaciuz har även spelat in några låtar med Seron (MBMA) som Embee producerade. Jag har 3-4 av dessa låtar på en kassett någonstans. Kanske man ska rota fram. Jag vill minnas att det var jävligt mäktiga grejer.

3 thoughts on “Loose Cannons – Gimmie The Mic (EP)

Leave a Reply

