Looptroop m/ Profilen – 5 Out of 5

Jag kom att tänka på Ambush In The Night tolvan med Looptroop häromdagen. Första gången jag hörde den var när jag och Tommy var i Burlöv, du kommer ihåg, eller hur bög? Jorå schlook, vi hade just fotat pieces.

Inte bara är den jävligt fet, den är också lite speciell, då den gavs ut i två versioner.. en USA press från Landspeed och en svensk press från Street Level. Och hur skiljer sig dessa två versioner förutom distributören? För det första har Ink Graphix lagt olika färger på respektive omslag (som jag för övrigt tycker är grymt), samt att Profilen gästar på b-sidan 5 Out of 5 på den svenska utgåvan.

Eftersom den svenska utgåvan gjordes i en mycket mindre upplaga än den amerikanska, var det därför något utav en bedrift att ha 5 Out of 5 med Profilen i sin ägo. Låten är en så kallad hidden gem kan man säga. Tills nu! Jag övervägde att rippa låten från vinylen, men valde istället att fråga min gode vän Mong (Embee även kallad) om han inte kunde rota fram den i sin studiomiljö. Några timmar senare har jag fått mästerverket direkt från kabinetten. Dessutom kan man påstå att den är aningens exklusiv, då Magnart mastrade på den en smula också. För alla er. Det tackar vi Embee för.

Looptroop m/ Profilen – 5 Out of 5 (1999)
Producerad av DJ Erase.

Bonus: Jag hittade samtidigt ett fotografi (klicka på det för större storlek) porträtterandes Embees i Tokyo. Salute the man when you see him!

4 thoughts on “Looptroop m/ Profilen – 5 Out of 5

  1. Oj vilken fin fredagspresent! Har den svenska pressen och den är överfet! Har ett kort när jag står vid den Sweden skylten i närheten av Shibuya också!

    Kan man få önska ett inlägg om Profilen, gärna med nåt exclusive man inte hört innan! 🙂

  2. Shit asså! Profilens vers på den här tolvan är så jävla stenhård. Kul att just den dök upp, grymt underskattad låt från Looptroop.
    Håller med föregående inlägg, mer Profilen…

  3. Då var vinyljävlen inte så het som jag trodde då 😉 Slipper åtminstone leva i en illusion. Tack för spåret…
    Majestic Flow, hur stora upplagor gick de två varianterna i?

  4. Om jag minns rätt var den svenska i 500 exemplar, och den amerikanska i 1,500+. Men jag kan ha fel. Kan kolla.

Leave a Reply

